
"Az utóbbi években jellegzetes problémává vált, hogy a gyerekek érdeklődését nagyon nehéz lekötni - a figyelmük néhány perc alatt kimerül, folyamatosan újabb meg újabb intenzív ingereket követelnek, különben elunják magukat. Mi pedig izgatottan visszük a gyereket egyik programról a másikra, szaladgálunk vele gyerekkoncertről játszóházba, onnan esetleg valami 'fejlesztő' programra, ha pedig éppen nem érünk rá, akkor a kezébe nyomjuk a tabletet. Azt hisszük, folyamatosan szórakoztatnunk kell. De miért tüsténkedünk körülötte állandóan, ahelyett, hogy néha kicsit végre békén hagynánk? Mert jó szülők szeretnénk lenni, és attól tartunk, hogy ha épp nincs semmi program, akkor unatkozni fog, magányos lesz, nem tud mit kezdeni magával egyedül. Meg talán mi magunk is úgy vagyunk szocializálva, hogy csak azt érezzük programnak, ami 'program'. Ám azzal, hogy a gyereket egyik programról hurcoljuk a másikra, elvesszük tőle azt az úgyszólván érzéki örömöt, amit az egyszerű, hétköznapi tevékenységekben való elmélyülés nyújt. Félreértés ne essék: a programokról sem azt mondom, hogy soha és tilos! Csak azt, hogy mértékkel, mert a már sokszor emlegetett sarazás, homokozás, vizezés, csúszkálás, futkározás mind sokkal jobb dolgok a gyerek számára, mint a 'program', és sokkal jobban meghagyják neki az önmagában való elmélyedés alapvetően fontos lehetőségét. Sokkal jobban, hangulatosabban, érzelemtelibben él egy gyerek, aki bújócskázik, fogócskázik vagy ipiapacsozik, mint az, aki részt vesz a játszóház programjaiban."
Dr. Vekerdy Tamás: Belső szabadság
Forrás: https://www.facebook.com/vekerdy/posts/982988495234651

Te hallottál már a testközépvonalról, pontosabban a testközépvonal szerepéről az írás-olvasás tanulásának folyamatában?
A kutatók csak nemrég fedezték fel ennek fontosságát. A következőkben a terület egyik legnevesebb szakembere, az amerikai Audrey E. McAllen legfrissebb kutatási eredményeit szeretném bemutatni.
Nincs különbség
Vajon észrevetted már Te is, hogy az első életévekben a kisgyermek egyformán használja a bal és a jobb testfelét (a csúszásban, a mászásban, az egyik oldaláról a másikra gördülésben, a tárgyak után nyúlásban, stb.)? A szakemberek ezt úgy mondják, hogy a gyermek egy ideiglenes mindkétoldalas fejlődési szakaszon megy keresztül, melynek során egyik oldalát sem részesíti előnyben.
Sorompóval védve
A természet a kiegyensúlyozott fejlődés érdekében „védősorompót” helyezett a test jobb és bal térfele közé, nehogy az egyik túlságosan megelőzze a másikat. Ezt a „láthatatlan sorompót” Te is megfigyelheted!
Nézd meg például, hogy egy 3-4 éves kisgyermek hogyan röptet álló testhelyzetben egy játékrepülőt! Amint a keze eléri a testközépvonalát, valami arra készteti, hogy a másik kezébe vegye át a repülőt és úgy folytassa a reptetést. Ez a valami a test függőleges középvonali gátjaként ismeretes, ami mindkét kezet mozdulatra szólítja a saját oldalán, így „kényszerítve” ki, hogy a test mindkét oldala - az idegrendszer, az agy - egyformán fejlődjön. A kisgyermek a jobb kezét használja, hogy felvegyen valamit a jobb oldalán, és a bal kezét, hogy a bal oldalán vegyen fel valamit. Ritkán keresztez át, hogy jobb kézzel vegyen fel valamit a bal oldalán.
Le kell bontani!
Az iskolába lépés időszakára, 6-7 éves korra azonban el kell tűnnie ennek a belső gátnak. Ha a mindkét-oldalas stádium a szakasz hasznosságán túl is megmarad, gátolhatja a tanulási képességeket. Ezért óvodás kor közepétől érdemes „rásegíteni” a jobboldali testfél használatára! Például: öltözködés közben a jobb kézzel nyúlunk először a kabát ujjába; a jobb cipőt húzzuk fel először a jobb lábra stb.
Ami problémát jelenthet
Ha fennmarad a testközépvonali gát az iskolás gyermeknél, akkor ez komolyan akadályozhatja az írás és az olvasás elsajátítását is. Például a jobbkezes tanuló egészen a padja jobb szélére teheti a füzetét vagy az írólapját, hogy a mozgás, az írás ne lépje át a középvonalat. Az is előfordulhat, hogy balra hajolva, vagy elfordulva ül a széken, esetleg elforgatja a papírját, mindezt azért, hogy elkerülje a függőleges testközépvonal előtt, vagy annak túloldalán végzendő munkát.
Zavarhatja az olvasást is
Az iskolás korban is fennmaradt középvonali gátat jelezheti az is, ha olvasás során a gyermek nem tudja végigkövetni az olvasott sort. Mivel olvasáskor a szemeknek folyamatosan keresztezniük kell a középvonalat, ott megakad, és már nem tudja folytatni az olvasást, nem ugyanahhoz a sorhoz tér vissza.
Fejleszthető!
Bármiféle olyan tevékenység, amely során a kezek a testközépvonalhoz kerülnek vagy átkeresztezik azt, elősegíti e testközépvonali gát feloldását. A legtöbb háztartásbeli illetve kerti munkafeladat ilyen módon foglalkoztatja a kezeket.
Legközelebb olyan játékokkal jelentkezem, melyek segítik a középvonali gát feloldását.